Troldtekt A/S minskar koldioxidavtrycket med nya åtgärder

19.08.2024

Cementen ger de välkända Troldtekt®-akustikplattorna deras robusthet, brandhämmande egenskaper och långa hållbarhet. Men cementen från Aalborg Portland står i princip för hela koldioxidavtrycket från plattorna. Under 2023 har Troldtekt minskat koldioxidavtrycket per producerad kvadratmeter akustikplatta med 4,3 procent. Under tre år – från 2020 till 2023 – är minskningen 6,9 procent.

De nya koldioxiduppgifterna redovisas i Troldtekts CSR-rapport för 2023. Här framgår att 99 procent av koldioxidavtrycket 2023 kom från det så kallade scope 3, som främst omfattar inköp av cement. På Troldtekts egen fabrik (scope 1 och 2) kom 94,5 procent av energiförbrukningen 2023 från förnybara källor i form av biobränsle och vindkraft. Den siffran var något lägre än under de föregående åren till följd av en period med underhåll på biopannan.

- Minskning av koldioxid är ett av de viktigaste fokusområdena i byggbranschen. Under ett antal år har vi närmat oss 100 procent förnybar energi i vår egen fabrik, och nu har vi även påbörjat minskningen för det svåra scope 3. Ambitionen är att fortsätta att minska markant i takt med att vi börjar använda nya cementtyper i vår produktion, säger Tina Snedker Kristensen, hållbarhets- och kommunikationschef på Troldtekt A/S.

FUTURECEM gör skillnad

Under 2023 har Troldtekt fördubblat andelen producerade akustikplattor som är baserade på cementtypen FUTURECEM. Detta, tillsammans med övriga minskningar hos Aalborg Portland, är en stor del av förklaringen till minskningen av koldioxidavtrycket. FUTURECEM utnyttjar synergin mellan kalcinerad lera och kalkfiller, vilket gör det möjligt att ersätta en stor del av den brända klinkern i cementen.

Sett till produktens livscykel har Troldtekt akustikplattor baserade på FUTURECEM ett koldioxidavtryck som är:

• 26 procent lägre än för Troldtekt baserat på grå cement
  • 38 procent lägre än för Troldtekt baserat på vit cement.

- Under 2023 utgjorde akustikplattor baserade på FUTURECEM ungefär dubbelt så stor andel av vår produktion jämfört med 2022. Därmed var mängden FUTURECEM nästan i nivå med mängden traditionell grå cement. Andelen FUTURECEM kommer att fortsätta öka märkbart när vi från och med 2024 helt fasar ut plattorna baserade på traditionell grå cement, förklarar Tina Snedker Kristensen.

Hon tillägger att Troldtekt nu också gradvis börjar ersätta vit cement med FUTURECEM i de många plattor som ska målas vita eller andra i andra ljusa färger.

Guldcertifiering, energivinst och igångsättning av ISO-arbete

Minskningen av koldioxidavtrycket och fördubblingen av akustikplattor baserade på FUTURECEM är två av höjdpunkterna i CSR-rapporten för 2023. Här följer tre andra:

• Hösten 2023 erhöll serien med Troldtekt akustiklösningar i natur och standardfärgerna grått, vitt, lera och svart samt återigen guld vid omcertifieringen enligt Cradle to Cradle Certified®. I tre av fem kategorier är Troldtekt certifierat enligt konceptversion 4.0, där kraven har skärpts. Det handlar om Material Health, Renewable Energy and Carbon Management samt Water & Soil Stewardship.

• Troldtekt har monterat en värmeväxlare som utnyttjar spillvärmen från produktionens torkprocess. Pilotprojektet har resulterat i 30 procent lägre energiförbrukning i de sektioner av torkugnen där försöket har genomförts. Nu är ambitionen att montera värmeväxlare på flera ugnssektioner i produktionen.

• 2023 sjösatte Troldtekt arbetet med att uppnå två ISO-certifieringar under 2024: ISO 9001 (kvalitetsledning) och ISO 45001 (arbetsmiljöledning). Med dem implementeras alla kärnprocesser och utgör en solid grund för framtida förbättringar.

Läs hela Troldtekts CSR-rapport för 2023

De sex höjdpunkterna i CSR-rapporten för 2023.

FAKTA OM TROLDTEKT

• Troldtekt A/S utvecklar och tillverkar akustiklösningar för tak och väggar.
  • Sedan 1935 är trä och cement råvarorna i produktionen som sker i Danmark under högteknologiska förhållanden. Troldtekt använder enbart certifierat trä (PEFC™ och FSC®C115450) från ansvarsfullt skogsbruk
  • Troldtekts affärsstrategi baseras på det internationella designkonceptet ”Cradle to Cradle”. Hela serien av Troldtekt akustikplattor i naturträ och standardfärger är Cradle to Cradle certified® på guldnivå.
  • Troldtekt är sedan våren 2022 en del av den irländska byggkoncernen Kingspan Group, som är global leverantör av högeffektiva isolerings- och klimatskärmslösningar – med närvaro i över 80 länder.

MER INFORMATION

Tina Snedker Kristensen, hållbarhets- och kommunikationschef på Troldtekt A/S