Smyckeskrinet med de tusen klockorna
Webbutiken Ditur.dk har fått ett elegant huvudkontor som matchar deras dynamiska image.
Historien om Ditur är något som alla entreprenörer och investerare i Danmark känner till. Två unga tvillingbröder – Mikkel och Kasper Dissing – har på bara några år byggt upp ett varumärke som ständigt växer och nu satsar de även internationellt. Kärnprodukterna är armbandsur och accessoarer till priser som passar alla.
Det nya huvudkontoret ligger i ett skogsbevuxet industriområde sydväst om Århus. Utifrån sett är byggnaden enkel och stram med sina välkomponerade fasader i mörkgrå betong. En infälld glasfasad i gatuplan gör att entrén verkar ljus och välkomnande.
Showroom med X-factor
Byggnaden är utformad som ett svävande smyckeskrin som rymmer showroom, lager och kontorsplatser. Showroomet har stor exponering utåt och redan från parkeringen känner man av den exklusiva interiören. Showroomet är husets hjärta och identitet – det är här alla vackra klockor visas upp och det generösa försäljningsområdet binder samman husets olika våningsplan och funktioner.
Arkitekt Christina Rousing Toxværd – GPP Arkitekter – berättar om projektet:
– Byggherren har varit särskilt mån om att uppnå en bra akustisk miljö. Särskilt i showroomet och kontorsmiljön, som binds samman av ljusgården i dubbel höjd. För innertaken föll valet på Troldtekt, tack vare de goda akustiska egenskaperna. Färgen naturgrå kompletterar också nyanserna på de råa betongväggarna på ett fint sätt.
Kontraster i ytor
– I valet av färger och material ville vi skapa en rå miljö med kontraster som kunde samspela med de raffinerade ytorna och detaljerna i de ”svävande” mötesrummen. De synliga svartmålade installationerna och det grå Troldtekt-taket gav exakt det råa uttryck som vi var ute efter.
Istället för att arbeta med ljudabsorbenter i mindre fält har vi täckt mötesrummen med olika ljuddämpande material. En av dessa är Troldtekt tilt line, som med sina snedställda linjer ger ett lätt och lekfullt uttryck till ett av rummen.
I utrymmet mellan mötesrum och arbetsplatser har zoner skapats med loungemiljöer som förstärker den sociala miljön mellan medarbetare och kunder. Zonerna är strategiskt placerade så att de inte stör de fasta arbetsplatserna.
Inför invigningen av huvudkontoret stod restaurangen och showroomet inför sin stora akustiska prövning. Vi upplevde att rummen var mycket behagliga att vistas i, trots alla upprymda gäster som deltog denna dag.