Terrasserad skola ger utrymme för rörelse
I det nya kvarteret Sluseholmen i Köpenhamn håller en helt ny skola på att färdigställas för stadsdelens barn. Det speciella läget mellan stad och natur, vatten och trafik har lösts med en välkomnande arkitektur som anpassar sig till både den urbana och mänskliga skalan.
Trots stadsskolans vanliga utmaningar är skolans struktur tänkt som en del av ett större landskap, där byggnaden i sig bidrar med gröna ytor för både lek och lärande. Skolan ligger högst upp mot en större väg, där ett parkeringshus med idrottshall överst bildar en rygg mot bullret. Härifrån terrasserar skolan ner mot ingången, där varje våning skiljer årskullar och aktiviteter åt, men samtidigt förbinds de av ett rörelsesystem som knyter samman inne och ute på alla nivåer. Fasaderna är mycket enkla, klädda med lodräta trälister och fönsterpartier som är utspända mellan våningarnas markering i vågräta stålbeklädnader.
Arkitektonisk skolmiljö
På ingångsnivån finns flera öppna torg som även kan användas för övriga arrangemang kopplade till stadsdelen. Härifrån rör man sig upp i byggnaden och möts av dagsljus från flera håll, eftersom skolan har tre atrier som bidrar till att strukturera de enskilda våningarna. Husets övergripande grepp med dynamiken mellan vertikal och horisontell orientering är också en del av interiörens uttryck.
Alla undertak är klädda med Troldtekt i naturträ i ett helt nytt längsgående profilsystem utvecklat för Sluseholmens skola. Profilsystemet är praktiskt med åtkomst till bakomliggande installationer, och samtidigt ger takytorna ett lugnt uttryck och har en riktning parallellt med byggnadens rörelse. I undervisningslokalerna pekar takskenorna mot fasaden. De galvaniserade stållisterna är något tillbakadragna och ger takskivan ett mjukt uttryck.
Medan takets linjer framhäver husets horisontella skikt upplevs interiörens trälister som vertikala linjer som även utgör ett robust och välkomnande uttryck inomhus.