Den subtila kopplingen mellan ljud och smak
Vilken typ av musik ska du spela om du vill förhöja smaken på den kryddiga soppan eller den läckra krämiga chokladdesserten du serverar? Och hur påverkas vissa smaker av dålig akustik?
Charles Spence, professor i experimentell psykologi vid universitetet i Oxford, förklarar de senaste vetenskapliga rönen om de invecklade kopplingarna mellan våra öron och smaklökar.
Trogna läsare av Troldtekts nyhetsbrev kanske minns vår förra intervju med professor Charles Spence. Om du inte har läst den – gör det! Här finns nämligen massor av intressant information om sambandet mellan ljud och smak.
Som chef för Crossmodal Research Group vid universitetet i Oxford, som forskar om hur information integreras via olika sinnen, har Charles Spence en unik överblick över hur våra sinnen hänger ihop. Nu har han gett oss en uppdatering om den senaste forskningen.
– Det pågår en hel del intressant forskning inom det här området, som ger oss en ännu djupare förståelse för multisensoriska smakupplevelser. Dessutom har vissa av dessa kunskaper tillämpats i praktiken på ett kreativt sätt, säger Charles Spence.
Spotify har till exempel inlett ett samarbete med alkoholleverantören Jimmy Brings för att skapa ”Songmelier Edition”, en tjänst som väljer ut den perfekta musiken till olika viner. Och med appen Wine Listening kan du skanna flasketiketten för att få förslag på spellistor som matchar ditt favoritvin.
I London har Charles Spences team varit med och anordnat ett antal matupplevelser på olika restauranger, där en tysk DJ har kompletterat menyn med noga utvalda låtar baserat på sambandet mellan ljud och smak. Och på ett kafé i Korea får kunderna hörlurar med musik som matchar deras kaffe.
Fyra olika typer av interaktion mellan ljud och smak
Sedan de första vetenskapliga studierna om interaktion mellan ljud och smak har forskarna nu identifierat fyra sätt på vilka vår uppfattning av smak påverkas av det vi hör.
- Sensorisk dämpning:
Höga ljud minskar vår förmåga att känna söt och salt smak, medan det i vissa fall förstärker smaken av umami. Störande ljud och dålig akustik verkar helt enkelt distrahera oss från att helt och hållet uppfatta vissa smaker i vår mat. - Semantisk koppling:
Vi associerar ofta olika typer av musik med olika nivåer av social status, kostnad och kvalitet. Forskningen visar att om en restaurang spelar klassisk musik i bakgrunden spenderar gästerna mer pengar på mat och dryck än om de hade lyssnat på en topplista med popmusik. Vissa restauranger har experimenterat med att servera sina skaldjur till ljudet av havet. - Sonisk krydda:
Musik kan komponeras specifikt för att locka fram olika smakelement. Tonhöjd, tempo och tonalitet kan anpassas för att lyfta fram vissa speciella egenskaper – till exempel musik som förstärker den söta eller sura smaken i det du äter. - Känslomässig överföring:
Våra erfarenheter tenderar att överföras från en aspekt av det vi gör till en annan. Ju mer du gillar musiken du lyssnar på, desto mer sannolikt är det till exempel att du tycker om det du äter.
En ökad medvetenhet
Dessa fyra typer utesluter inte varandra. När som helst kan ett tiotal olika influenser skicka signaler från dina öron till din mun. För varje ny studie blir Charles Spence och hans kollegor runt om i världen allt skickligare på att använda ljud för att vägleda och forma våra sensoriska upplevelser.
– Den totala ljudmiljön avgör vad du uppfattar. Men genom att testa olika ”aptitretande” kompositioner har vi identifierat nyckelkomponenterna för att skapa en ny musikalisk meny. Kryddig musik är till exempel energisk och intensiv, med högt tempo och massor av skiftningar och övergångar, säger han.
Charles Spence tror att vi kommer att få se en ökad medvetenhet om kopplingen mellan ljud och smak på många olika sätt. Allt från restauranger och arkitekter som lägger större fokus på att sänka ljudnivån och optimera akustiken till kockar och orkestrar som tillsammans anordnar stora kulinariska konserter.
Fakta: Om Charles Spence
- Professor (MA, PhD) i experimentell psykologi vid universitetet i Oxford
- Fellow of Somerville College
- Forskningsområden: Tillämpad kognitiv psykologi, konsumentpsykologi, sensorisk marknadsföring, multisensorisk perception, gastrofysik