Dålig akustik kan ge sämre betyg i matrecensioner
Om oväsen och slammer försämrar matupplevelsen kan det dra ner helhetsbetyget. Det berättar matskribenten Morten Vilsbæk, som är medlem i Danske Madanmeldere.
Särskilt i trånga bistrolokaler och källarrestauranger bör man vara noga med ljudnivån.
Fullsatta restauranger har inte varit ett problem under coronapandemin. Men när allt återgår lite mer till det normala kommer gästerna förhoppningsvis att återvända till krogarna. Och då sätts akustiken på prov – särskilt om man inte har integrerat akustikreglering i designen.
Klirrande tallrikar, bullrande ljud och lite för mycket information när bordsgrannarna diskuterar privata angelägenheter. Detta är faktorer som i slutändan kan dra ner betyget när en matkritiker ska skriva om sina intryck av ett restaurangbesök.
För även om mat, vin och service är de viktigaste aspekterna, blir det allt större fokus på hur akustik och ljudnivå påverkar helhetsupplevelsen, berättar Morten Vilsbæk. Han är matskribent på Avisen Danmark, som är en del av Jysk Fynske Medier. Dessutom är han medlem i föreningen Danske Madanmeldere.
– Akustik och atmosfär är en del av att äta ute. Det handlar om att hitta rätt balans. Om rummet är inrett så att ljudet från de andra gästerna stör samtalet runt bordet så är det ett problem. Omvänt får det inte heller vara alltför tyst. Det kan ta död på restaurangupplevelsen. Både mina kollegor och jag själv fokuserar främst på råvarorna och det hantverksmässiga i tillagningen, men om akustiken är dålig tar vi med det i recensionen, säger Morten Vilsbæk.
Bullrig bistromiljö
Morten Vilsbæk och hans kollegor brukar nämna problem med akustiken i samband med beskrivningen av restaurangens inredning. Men han kan mycket väl tänka sig att det så småningom kommer att bli en fast punkt på matskribenternas checklista, som det redan idag är i USA. Särskilt med tanke på att ljudnivån, enligt hans uppfattning, blir allt högre på många danska restauranger.
– I och med bistrotrenden har vi fått fler livliga restauranger. Ett ställe som NOMA är behagligt att vara på rent akustiskt, eftersom det är gott om utrymme mellan borden. På en bistro krävs det snabbare omsättning av gäster. Här fokuserar man på valuta för pengarna, med 3 rätter för 350 kronor. Man trycker in fler bord på mindre yta och sparar in på de nystrukna dukarna. Det ger en annan typ av interiör och därmed också en högre ljudnivå, säger Morten Vilsbæk.
Han påpekar dock att den livliga miljön kan vara en del av charmen med att besöka den här typen av restauranger, särskilt för den yngre publiken. De äldre åldersgrupperna brukar föredra mer lugn och ro under måltiden.
Ekande källarlokaler
Även i källarrestauranger bör man enligt Morten Vilsbæk tänka på ljudnivån. Här studsar ljudet lätt runt mellan de hårda golv- och takytorna om man inte väljer akustikreglerande material.
– Många källarrestauranger har välvda stentak och kaklade golv. Det innebär en akustisk utmaning. Om maten och servicen är bra har man som matkritiker ofta överseende med det, men den här typen av ställen skulle helt klart kunna göra mer för att optimera akustiken.