Inlärning och livsglädje för barn och äldre

Både i Sverige och Danmark har man fått upp ögonen för att samla flera generationer under samma tak – och det ställer höga krav på inredningen när arkitekturen ska rymma både samhällets äldsta och yngsta invånare. Läs mer om erfarenheterna.

Väggbeklädnad med akustikplattor från Troldtekt i skolbggnad

På Sandarnaskolan i Göteborg ska skolelever och äldre på äldreboenden dela byggnad. Projektet är det första i sitt slag i Sverige, och det kräver respekt och förståelse för generationernas olikheter och behov, när man utvecklar ett projekt av den kalibern.

– Att designa en byggnad för både skolelever och äldre var en intressant utmaning. Vi har fokuserat på tidlösa värderingar och hållbara material som människor i alla åldrar kan relatera till. Äldreboenden har generellt en tendens att kännas mer som ett sjukhus än ett hem. Här har vi särskilt fokuserat på ljusa rum, en sammanhängande materialpalett och ”hemkänsla”, säger Anna Risenfors, Arkitekt SAR/MSA på what! Arkitektur, bakom projektet.

I Hemlingborg i södra Hemlingby samlas elever och äldre också under samma tak. Här står Gävle kommun bakom ett påkostat projekt som omfattar både äldreboenden, förskola, grundskola och idrottshall. Det nya projektet, som tidigare har diskuterats på den rikstäckande tv-stationen SVT, öppnade i september 2023.

 

Foto: Sandarnaskolan i Göteborg

Troldtekt Nursing home Randers
Photo: Thomas Mølvig, architect

Rum för möten mellan generationer

I Danmark har Huset Nyvang i flera år samlat generationer under samma tak. Huset Nyvang består av tre enheter: ett ”bostadskvarter” med boenheter för de boende på äldreboendet, en servicebyggnad och den integrerade daginstitutionen, där den sistnämnda har plats för cirka 130 barn i åldrarna 0–5 år. Syftet har varit att binda samman enheterna på bästa möjliga sätt och att skapa ramar för samvaro, aktivitet och gemenskap över generationerna. Därför har centrala faciliteter som kök och orangeri placerats mellan de två enheterna, med möjlighet att öppna upp åt båda håll.

– Det är oftast barnen som hälsar på hos de äldre. Inomhus kan de till exempel mötas i orangeriet, där barnen kan måla eller ha andra typer av aktiviteter. Utomhus använder barnen gångvägarna mellan bostäderna som utflyktsmål, berättar Kristina Møller Hansen, arkitekt på Friis & Moltke, som står bakom Huset Nyvang.

Gemensamt för mötesplatserna är att de ger barnen möjlighet att utveckla sig kreativt och aktivt, medan de äldre kan välja att delta eller observera. Det är det delvist övertäckta torget ett bra exempel på. Detsamma gäller upplevelsestigen som förbinder boenheterna.

– Önskemålet har varit att skapa miljöer som inbjuder till liv. Även om de äldre inte deltar aktivt skapar det stor livsglädje för dem att kunna observera aktiviteten på avstånd, berättar Kristina Møller Hansen.

Robusta material i fokus

Materialvalet är viktigt när man designar byggnader som ska rymma flera generationer med olika behov och användningsmönster.

I Göteborg består fasaden på Sandarnaskolan av betongelement med inlagda, sandfärgade tegelstenar och fält av glaserad mursten som fångar ljuset och ger ett färgspel. Inomhus har man fokuserat på att skapa en mysig känsla för de äldre som bor där. Det är bland annat synligt i materialvalet.

- Naturmaterial, särskilt ljusa furupaneler finns överallt i byggnadens interiör. Klara och lugna färger livar upp och underlättar orienteringen. Varje våning har sin egen färgskala. Den ljusblå färgen som går igen på räcket och detaljerna genom hela projektet för tankarna till Göteborgs historia och matchar bland annat Älvsborgsbron precis utanför byggnaden, säger Anna Risenfors från what! Arkitektur.

I de delar av skolan som är särskilt utsatta för buller, till exempel matsal, musiksal och kreativa lokaler, har man valt designlösningen Troldtekt line design till väggarna. Troldtekt används även i daginstitutionen, där akustikplattorna har valts till taken och på flera ställen även till väggarna. 

Se fler aktuella teman här