Nya simhallar är både hållbara och flexibla
Sveriges nya badhus och simhallar växer i storlek, för nu ska det gärna finnas plats för både den aktiva tonåringen, den seriösa tävlingssimmaren och nybörjaren, förklarar badkonsulten Ulf Isaksson från Ablix AB.
Han ser också att alla nya badanläggningar fokuserar på hållbarhet och livscykelkostnader.
Många aktörer i den svenska byggbranschen har fullt upp med att bygga framtidens simhallar. Totalt byggs just nu 13 helt nya badhus över hela Sverige, förklarar badkonsulten Ulf Isaksson från Ablix AB. Dessutom pågår ett stort antal renoveringar av befintliga anläggningar.
Ulf Isaksson sitter med i Svenska Simförbundets anläggningsråd och har en god överblick över de nya tendenserna som vi nu ser på det här området.
– Överallt i landet finns det planer på nya badhus och simhallar, som ska ersätta de slitna simhallarna som byggdes på 1960- och 70-talen. I de flesta fall handlar det om stora nybyggnationer eftersom användarna efterfrågar mer plats och flexibilitet med banor på 50 meter, bassänger med justerbar höjd och lekområden. Många kommuner satsar också på träningsmöjligheter och wellness och kallar baden för ”mötesplats för hälsa, aktivitet och trivsel”. Därför ser vi flera anläggningar på över 10 000 kvadratmeter, som Munktellbadet i Eskilstuna, Varbergs nya bad- och simanläggning samt Umeås nya simhall med flera, säger UIf Isaksson.
Han menar att det ännu är för tidigt att sia om vilken betydelse COVID-19 och risken för andra epidemier kommer att få för nya simhallar:
– Jag tycker att vi, utan att ta hänsyn till pandemier, på ett positivt sätt ska börja planera för fler men mindre omklädningsrum, till exempel. Detta för att öka flexibilitet och städbarhet.
Olika krav på vattnet
Utvecklingen i simhallarnas arkitektur speglar att det är långt ifrån alla som kommer för att crawla sig fram på den ena banan efter den andra. Därför måste rådgivarna och byggherrarna, som i 90 procent av fallen är kommuner, noga undersöka hur de kan tilltala flera olika målgrupper på samma gång, förklarar UIf Isaksson.
– Det är viktigt att skapa en överblick över vilka aktiviteter som de olika användargrupperna efterfrågar. Hur når vi både tonåringarna och de äldre? Det finns ofta behov av flera olika pooltyper och områden, t.ex. ett familjeområde med lågt varmt vatten och ett wellnessområde med möjlighet till lugn och avslappning, säger Ulf Isaksson, och fortsätter:
– Det är också viktigt att de olika användargrupperna kan använda anläggningen vid samma tid utan att störa varandra. Kan familjeområdet exempelvis vara öppet medan det pågår simtävlingar i den långa bassängen? Det krävs många dyra kvadratmeter för att ge plats åt alla, så det är viktigt att vara effektiv. Om det inte är möjligt förlorar man stora intäkter, särskilt under helgerna.
– Lösningen kan sammanfattas med ett ord: Flexibilitet. En möjlighet är att bygga bassänger som kan anpassas efter olika behov. Exempelvis har i stort sett alla nya bassänger för undervisningsbruk rörligt golv så att man kan ändra bassängens djup efter behov. Bassängerna kan användas till allt från simundervisning, babysim, vattengymnastik, rehabilitering med mera. Bra akustik är också mycket viktigt, särskilt i större anläggningar, där flera olika grupper ska samsas om utrymmet, säger Ulf Isaksson.
Hållbarhet i fokus
Krav på hållbarhet återspeglas i de nya simanläggningarna, precis som i andra delar av byggbranschen, berättar Ulf Isaksson.
– Hållbarhet genomsyrar alla badprojekt i Sverige. Just nu byggs 13 nya simhallar i Sverige där hållbarhetsaspekten är mycket viktig. I vissa kommuner är det också ett krav för att få bygglov. Nio av de 13 simhallar som byggs nu har till exempel solceller på taket. Livscykelkostnaden börjar äntligen bli viktigare än investeringskostnaden.
Fakta: Om Ablix AB
- Konsultföretag med 11 medarbetare och fokus på bad- och rekreationssektorn
- Arbetar med genomförbarhetsstudier, anläggnings- och affärsutveckling, inköp med mera
- Har hjälpt över 60 kommuner i Sverige med att utveckla befintliga simhallar och med hjälp och stöd i planeringsfasen av nya badhus.
Badkonsult Ulf Isaksson från Ablix AB.